- Aah!, of:
Wow! - je verwonderen en verheugen als essentiële
vaardigheid
André H. Roosma 10 sept. 2012
Sinds mijn eerste kennismaking met het oude (West-)Semitische schrift uit
de tijd van de Torah,1 blijf ik nog steeds
gefascineerd door dat ene symbool ervan: - aah!
(of hallul). Het is een plaatje van een
figuur met geheven handen en gebogen knieën. In mijn onderzoek kwam ik
er achter dat het staat voor de notie van verwondering, ontzag, verheuging,
lofprijzing, aanbidding, ruimte om te ademen en het leven zelf.
En regelmatig is het of God me meer laat zien over hoe essentieel deze
notie is. Laat ik ergens anders beginnen. Al 365 jaar geleden concludeerde de Korte
Westminster Catechismus dat het belangrijkste levensdoel van de
mens is om God te verheerlijken en
voor altijd van Hem te genieten.
Laten we weer even terug gaan naar het oude Semitische schrift van het
tweede millennium voor Christus. In die tijd was er een West-Semitisch
werkwoord met de betekenissen: leven, er zijn. Dat was het werkwoord
-
hawah. Een zeer opmerkelijk werkwoord! Het is opgebouwd uit twee menselijke figuren met geheven handen en gebogen
knieën: –
ze zijn vol vreugde, verwondering, leven en aanbidding jegens God. En daar is
een goede reden voor, zoals de Psalmist zegt (16:
11b): “... JaHUaH... overvloed van
vreugde is bij Uw aangezicht, liefelijkheid is in Uw rechterhand, voor
eeuwig..”. Tussen deze twee menselijke figuren in is een tentharing of pin afgebeeld:
.
Dit plaatje staaat symbolisch voor verbinding en zekerheid.3 Het volledige
werkwoord hawah laat een vol leven zien in vreugdevolle verbondenheid
met elkaar en in overgave, verwondering en aanbidding tegenover onze
Schepper.
In mijn eigen leven en in dat van anderen met wie ik samen op loop als
pastoraal werker neem ik waar dat het in de praktijk inderdaad
bevorderlijk is voor gezondheid en welzijn in elk opzicht wanneer we
ruim de tijd nemen voor verwondering en aanbidding. In de eerste plaats
komt de Almachtige God alle eer en lof toe. Maar als we Hem eren zonder dat
ons hart geraakt is in verwondering, wordt het gemakkelijk oppervlakkig, als
iets dat we alleen plichtmatig doen, omdat het zo hoort. Bij God is er zoveel
meer. En het is aan ons om onszelf toe te staan om zowat overweldigd te
worden door Zijn grootheid, Zijn liefde, Zijn majesteit. Dat kan dan een vuur
in ons hart doen ontvlammen dat diepgang geeft aan onze aanbidding.4 Als een nevenverschijnsel, verandert het ons ook van binnen uit.
Zoals ik al zei: het bevordert gezondheid en welzijn in elk opzicht.
Terug naar dat opmerkelijke werkwoord hawah - .
De meeste wetenschappers zeggen dat de glorierijke Naam van God, JaHUaH, in het oude schrift, is gerelateerd aan dit werkwoord.2
De voorgevoegde , jad
kan op twee manieren worden geïnterpreteerd. Ofwel gewoon
grammaticaal, als voorvoegsel voor de derde persoon enkelvoud. Dan is het
God Die met vreugde en in verbondenheid leeft, geheel in overeenstemming met
wat ik afleidde in m’n grote onderzoeksdocument over De Naam.2
Of we interpreteren deze gevende hand ook vanuit de betekenis van dit
symbool. Hij geeft dan aan dat God Degene is die ons dat vreugdevolle leven
vol verwondering en aanbidding ‘overhandigt’. We kunnen dat niet zelf ‘maken’, zonder Hem. En Hij weet dat.
Zelfs in Zijn heerlijke Naam als uitdrukking van Zijn goddelijke Identiteit
en Karakter, communiceert Hij dat Hij graag altijd bij ons wil zijn. Zo wil
Hij ons graag dat volle leven geven – dag in dag uit, elke minuut! Tegelijkertijd kan Hij ons niet geven wat we niet graag en met waardering
ontvangen. We moeten onszelf ervoor open stellen om ons met ontzag te
verwonderen over al wat Hij is en doet, en dankbaar zijn voor alles wat Hij
voor ons wil zijn en alles dat Hij ons al gegeven heeft. Zoals het in onze
tijd is, was dit ook het probleem in de maatschappij van de eerste
eeuw, waarover de apostel Paulus schreef (Romeinen 1:
18-21, 28; eigen vertaling):
18 Want toorn van God
openbaart zich van de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid
van mensen, die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden,
19 daarom dat hetgeen van God gekend kan worden
in hen openbaar is, want God heeft het hun geopenbaard.
20 Want hetgeen van Hem niet gezien kan worden,
Zijn eeuwige kracht en goddelijkheid, wordt sedert de schepping der wereld
uit Zijn werken met het verstand doorzien, zodat zij geen verontschuldiging
hebben. 21 Immers, hoewel zij God kenden,
hebben zij Hem niet als God verheerlijkt of gedankt, maar hun
overleggingen zijn op niets uitgelopen, en het is duister geworden in
hun onverstandig hart. ...
28 En daar zij het in hun denken verwerpelijk
achtten God te erkennen, heeft God hen overgegeven aan een verwerpelijk
denken om te doen wat niet betaamt. ...
Paulus’ boodschap is duidelijk: we moeten God erkennen en aanbidden
om gezond te kunnen blijven denken. Anderzijds wordt ons denken verduisterd
wanneer we God en Zijn grootheid en soevereiniteit niet in gedachten
houden. Ik benadruk dat het alleen afhankelijk is van onze bereidheid om onze eigen
beperkingen te erkennen en God in Zijn grootheid te eren. Zijn we
bereid om ons eigen idee van zelfgenoegzaamheid op te geven? Zijn we bereid
om de ultieme grootheid, onmetelijke liefde en immense heerlijkheid van God
ons verbijsterd van ontzag te laten staan, zodat ons denken het opgeeft om
het te grote te begrijpen? Ik citeer graag Ds. Dick van Keulen, de bekende
oudere voorganger die vaak met kinderlijke eenvoud zegt: „De oceaan van Gods grootheid en liefde past niet in mijn kleine
emmertje!”. Een zeer treffende metafoor (ontleend aan Augustinus)! We staan vrijwel sprakeloos in
het zicht van Gods werken. Wanneer we vanuit vreugde onze handen opheffen zoals het
oorspronkelijke symbool aangaf, lijken we oppervlakkig wellicht op
voetbalfans bij een doelpunt van hun favoriete team. Maar er zijn grote
verschillen. Ten eerste in de diepgang van de vreugde. Ten tweede doen we het
tevens in nederigheid. Het opheffen van onze handen is zowel een teken van
verwondering en vreugde, als een gebaar van overgave, aangevend dat we onze
pogingen opgeven om onszelf te rechtvaardigen, ons zelfbeschikkingsrecht,
en dat we ons overgeven aan die Ene Die ons hart gewonnen heeft door Zijn
grote opofferende Liefde. Precies deze combinatie van ontzag, vreugde en
overgave is wat het een gebaar van aanbidding maakt. Aanbidding jegens JaHUaH Wiens Liefde we niet kunnen
doorgronden, Wiens grootse werken we nooit ten volle kunnen beschrijven,
maar in Wiens dierbare omarming we ons zo graag koesteren – meer dan in
wat anders dan ook.
Bij dit alles, en bij wat Paulus schreef, sluit aan wat de schrijver van
Psalm 111 in de eerste twee verzen van deze acrostische Psalm schreef:
Hallelu JaH! [= Prijst JaH!]. Ik zal JaHUaH loven van ganser harte, in de vergadering
en samenkomst van de oprechten. Groot zijn de werken van JaHUaH,
na te speuren door allen die er vreugde/ genoegen in vinden.
Hallelu JaHUaH !
Voetnoten
1 |
Meer informatie over het hier bedoelde pictografische
Semitische schrift in: André H. Roosma, ‘De geschreven taal van Abraham, Mozes en
David – Pictografische wortels en basisnoties in de structuur van
het vroeg-Bijbelse schrift’ , Hallelu-JaH! werkdocument over
het oude Semitische en Paleo-Hebreeuwse schrift, januari 2011. |
2 |
De glorierijke Naam van God geef ik hier zo goed
mogelijk weer vanuit het oudste Hebreeuwse origineel. Voor meer achtergrond
informatie zie: André H. Roosma, ‘De wonderbare en liefelijke Naam van de God
Die er was, Die er is, en Die er zijn zal’ , uitgebreide
Accede!/Hallelu-JaH!
studie (ca. 90 p.), juli 2009. André H. Roosma, ‘Leven, veiligheid en
verbondenheid in blijde aanbidding, uit de hand van God’ ,
Hallelu-JaH! webartikel, januari 2011. |
3 |
In de ontwikkelingspsychologie heeft men waargenomen dat
mensen van alle leeftijden het best functioneren en bloeien in wat wel genoemd
wordt ‘zekere of veilige hechting’ met anderen. Ik constateer dat
dat precies het doel van de God van de Bijbel met ons is. |
4 |
Zie ook: A.W. Tozer, Worship: The Missing Jewel , Heritage Series, Christian
Publications, Camp Hill PA, USA, 1992; ISBN: 0 87509 483 X; (juni 1996
editie: 0 87509 219 5). John Piper, Jezus zien en ervaren – en intens van Hem genieten,
Gideon, Hoornaar (NL), 2003; ISBN: 90 6067 976 8 (vertaling, door An Molenaar, van: Seeing and Savouring Jesus Christ,
Crossway / Good News Publ., Wheaton, 2001). John Piper, Verlangen naar God, De Banier, Utrecht (NL), 2005;
ISBN: 90 336 0458 2 (zie ook het artikel ‘Geschapen om van God te genieten’ in CV-Koers, januari 2006;
en een boekrecensie erover in CV-Koers, nov. 2005.)
(vertaling van: Desiring God, Multnomah, 2003,
ISBN: 1590521196); zie ook de website van John Piper: ‘Desiring God’, met daarop o.a. deze
preken van hem: Worship
- The Feast of Christian Hedonism (n.a.v. Psalm 63:5-6), The Happiness of God – Foundation for
Christian Hedonism (n.a.v. Jer.32:36-41), en: I Will Go to God, My Exceeding Joy (n.a.v. Psalm 43). Deze laatste preek
heb ik vertaald: Ik zal naderen tot God, mijn hoogste vreugde ( ). Judson Cornwall, Aanbidding – Het antwoord van de gelovige aan God,
Gideon, Hoornaar, 1984; ISBN: 90 6067 324 7 (vertaling,
door J.M. Overweel, van: Let us worship, Bridge, USA, 1983). Philip Troost, ‘Verwondering – Als Gods tegenwoordigheid voor je gaat leven, val je
van de ene verwondering in de andere’, Groei Magazine,
maart 2003. Timon Ramaker, ‘Frisse lucht –
Verwondering is het begin van een nieuw perspectief op het leven’,
Groei Magazine, maart 2003. André H. Roosma, ‘Ware aanbidding’,
Accede! web-artikel, april 2003. |
Zoals het tweede gebod in de Torah gelijk staat
aan, en niet te scheiden is van het eerste, zo ook hier: Hoe kunnen we totaal
onder de indruk zijn en God prijzen, wanneer we onszelf nooit permitteren om
blij verrast te zijn door onze ‘naaste’ (wat
hier inhoudt: een medemens) en zijn of haar uniciteit, liefde, of wat
dan ook. Uitdrukking geven aan diepgevoelde verwondering en waardering
voor en jegens elkaar is een belangrijk aspect van werkelijk hawah,
leven zoals God het bedoelde.
Tegenwoordig wordt veel hiervan zelfs herkend in
hersenonderzoek. Onze hersenen blijken beter te functioneren wanneer we in
een staat van waardering verkeren jegens God en/of een ‘naaste’.
Hetzelfde geldt wanneer we een ‘open’ houding hebben; wanneer we
niet elke verrassing uitsluiten. Onze zwervende zenuw, belangrijk in
het voelen van fysiek welzijn
en in het harmoniseren van de toestand van onze interne organen, wordt
positief gestimuleerd wanneer we regelmatig betrokken zijn in aanbidding
op de manier zoals het oude symbool aangeeft: met geheven handen.
Onderzoek aan de Stanford Graduate School of Business,
een onderdeel van de Universiteit van Stanford, in samenwerking met de
Universiteit van Minnesota, bevestigt de grote waarde van wat ik hier schreef
voor ons dagelijks leven. In hun artikel ‘Awe Expands People’s
Perception of Time, Alters Decision Making, and Enhances Well-Being’
(Psychological Science 23, October 2012;
p.1130-36; also here) leggen
Melanie Rudd, Kathleen D. Vohs en Jennifer Aaker dat uit. Via drie experimenten,
ontdekten ze dat momenten van ontzag de deelnemers het gevoel gaven dat ze meer
tijd beschikbaar hadden. Ook maakten die momenten hen geduldiger, minder
materialistisch en meer bereid om tijd te geven om anderen vrijwillig te helpen.
Ontzag of geïmponeerd-zijn – de “Aah!”
-ervaring – bleek zelfs een sterkere positieve werking te hebben dan die
van gelukkig-zijn. Zie ook het korte YouTube filmpje van Melanie Rudd: How Awe
Expands Our Perception of Time.
toegevoegd: 6 & 7 feb. 2024 |
Wat ik hier 11½ jaar geleden schreef over het positieve
ecffect van verwondering op onze geestelijke en lichamelijke gezondheid, is
inmiddels bevestigd door wetenschappelijk onderzoek. Zie bijv.: Arndt Büssing,
Michael Weit, Klaus Baumann, Experiences of Awe and Gratitude and Related
Triggers Among Religious Brothers and Sisters: Findings from a Cross‑Sectional
Study in Germany, Jl. Relig. Health, 19 Jan. 2024 (ook hier). Uit de
samenvatting: “Awe perceptions can be an immediate feeling and the outcome of a
process of reflection in response to admiration, inspiration, and elevation.
As these perceptions are related to psychological well-being and prosocial
behaviors, their training can generate positive effects on quality of life.”
We kunnen er dus zelf ook veel aan doen! Zie ook: Hope Reese, How a Bit of Awe Can Improve Your Health - Experts say wonder is an essential
human emotion — and a salve for a turbulent mind, The New York Times,
Jan. 3, 2023; o.a. naar het boek van Dacher Keltner: Awe: The New Science of
Everyday Wonder and How It Can Transform Your Life, Penguin, 2023. Interessant is ook het onderzoek van Neal Krause & R. David Hayward, Assessing Whether Practical Wisdom and
Awe of God Are Associated With Life Satisfaction, Psychol.Religion &
Spirituality, 7 (1) 2015, p.51-59. Een brede survey (N=1535) blijkt o.a. te
bevestigen dat ontzag voor God ons welzijn & tevredenheid met het leven
bevordert.
Hallelu JaHUaH !
|