HaWaH - Léven Léven zoals God
JaHUaH het bedoelde
André H. Roosma 4 oktober 2024
Léven zoals God JaHUaH1 het bedoelde – is dat
niet wat we allemaal willen? Helemaal als we ons realiseren dat Hij dat ook
wil, en dat we zó tot ons doel komen, en vreugde en bevrediging vinden.
In een oud Hebreeuws woord, dat een belangrijke rol speelt in de Torah,
vond ik een aantal heel mooie aanknopingspunten voor zó’n leven.
Ik wil m’n bevindingen hier graag met u delen.
In het Hebreeuws uit de tijd van Abraham en Mozes (Mosheh) was HaWaH het woord voor léven, ademen, er zijn.
Het werd in het schrift uit die tijd2 met drie letters als volgt
geschreven:
. Het bestaat dus uit tekeningetjes van twee mensen met gebogen knieën
en hun handen in de lucht, en daartussen een tentpin. Iemand met de handen in
de lucht is al sinds aloude tijden het symbool van overgave, blijdschap,
verwondering en aanbidding – ook daar in het Midden-Oosten.
Tussen die twee menselijke figuren in staat een plaatje van een tentpin -
het symbool van verbinding, verbondenheid en daardoor ook van
zekerheid. Léven in de oude, Hebreeuwse zin is dus nauw verbonden met overgave,
verwondering, blijdschap / je verblijden en aanbidding / lofprijzing naar
God toe. En dát, in verbondenheid met elkaar. Laat dat even op u inwerken. Het Bijbelse begrip Léven, er zijn, bestaat uit
overgave, verwondering, aanbidding en vreugde en dat dan als mensen samen, in
verbondenheid.
Dan rijst de vraag: hoe komen we daar, hoe bereiken we dat? Om die vraag te kunnen beantwoorden, ga ik eerst naar de glorierijke Naam
van de God van de Bijbel: JaHUaH.
De heerlijke naam van God, JaHUaH, wordt wel in verband gebracht met
dat werkwoord HaWaH - Léven. Gods glorierijke Naam JaHUaH
werd in die oude tijd als volgt geschreven:
. De eerste letter (we lezen
van rechts naar links) is de Jad - een gevende hand (t/m de elleboog). JaHUaH is Degene Die dat
HaWaH - Léven is en geeft! We hoeven het alleen maar van Hem in
ontvangst te nemen.
Het bovenstaande ontdekte ik al geruime tijd geleden.3
Maar de laatste maanden houdt het me weer opnieuw heel erg bezig.
We zijn vaak op zoek naar waar het in het leven nou echt om gaat.
We zoeken vreugde in plaats van depressie. We willen niet alleen óverleven,
niet alleen existeren, nee, we willen ten volle het doel bereiken, dat God met
ons op het oog heeft, want dan is er levensvervulling. En dat zit hier allemaal
in, zo mocht ik gaan zien! De sleutel om te kunnen leven zoals God het bedoeld heeft, is eigenlijk dat
we komen tot overgave aan Hem. En dát vloeit voort uit Gods grote Liefde
echt ontvangen. Wanneer we ons enigszins realiseren en ervaren hoe enorm
liefdevol Hij is4, hoe barmhartig en genadig en geduldig met
ons5, dan zullen we ons verwonderen! En is het dan nog zo moeilijk, om
je aan Hem over te geven? Die Liefde van God te ervaren, in combinatie met onze verwondering en
overgave – en Gods reactie daar weer op –, zal in ons hart een
verlangen laten groeien om Hem wederkerig ook lief te hebben en te aanbidden
– Hem Die ons zó enorm lief heeft. We komen dan dus op een heel oprechte
manier bij wat wel het grote gebod genoemd wordt, uit Deuteronomium 6:5 (vgl.
Mat.22:37; Markus 12:30): U zult JaHUaH, uw God, liefhebben met geheel
uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht.6 Van daar uit
zullen we ook anderen meer lief gaan hebben (vgl. 1 Johannes 3:16; 4:7-12,
16). De verbondenheid met God, onszelf en anderen zal dan dus ook groeien.
En ook de vreugde die we samen beleven zal groeien.
Uit dit alles, zie ik ook duidelijker, waarom God JaHUaH in de
Torah steeds zegt (voor Hij zegt wat Israël moest doen of iets dergelijks):
“IK BEN JaHUaH”. Zijn heerlijke Naam mocht hen, en mag
ook ons nu herinneren aan Wie Hij is, én aan het HaWaH Léven dat Hij
hen, en ook ons, geeft! Dat is de basis. Van daaruit kan Hij ons nadere
instructies geven. Eerst moet die basis-houding van gezamenlijke verwondering,
overgave en aanbidding er zijn, op basis van Zijn grote Liefde en glorie.
In Psalm 50:24 lezen we dat God JaHUaH zegt: “Wie lof offert,
eert Mij, en baant de weg, dat Ik hem Gods heil doe zien” Door Hem te
loven en te aanbidden, eren we Hem niet alleen, maar bereiden ook een weg dat
Hij ons Zijn heil, Zijn verlossing en heling en herstel kan laten zien.
Het heeft ook te maken met het komende Koninkrijk van God en van Jezus -
Jeshu‘a. Want met deze houding van ontzag,
overgave, verwondering en aanbidding, láten we God JaHUaH Koning zijn.
We erkennen en waarderen Zijn heerschappij en zeggen dat alle glorie, eer en
dank Hem toekomt! Daarmee wordt Hij Koning in ons hart en leven. En zo bouwen
we dus in feite mee aan Zijn Koningschap en Zijn Koninkrijk.
Weet u, wat mij ook opviel toen ik hier zo mee bezig was? Het gaat over
twee mensen samen, die hun handen opheffen naar God. Ze kennen hun plaats
tegenover Hem. Ze zien iets van Zijn grootheid, van Zijn glorie, van Zijn
liefde. Ze durven zo klein te zijn als een klein kind dat zijn handen opheft
naar pappa of mamma om opgetild te worden. Een kind dat álles van pappa en
mamma verwacht. Een kind dat blij is met de liefde van de ouders. Had Jezus
- Jeshu‘a - het er niet over dat we moeten
worden als een kind? En die mensen doen dat lichamelijk: ze buigen hun knieën en heffen hun
handen op (vgl. 1 Tim.2:8). Dit Léven doe je niet met je hoofd (alleen); je
doet het met heel je lichaam! En dan nog iets: het gaat niet over een leer, niet over theorie, en zelfs
niet over een geloofssysteem. Het gaat over ontzag en verwondering. Over
mensen, vol ontzag voor hun liefhebbende God JaHUaH, Die hen zomaar
dit rijke Léven geeft. Het gaat over de relatie van mensen met hun God, en
mensen in verbondenheid met elkaar. Die mensen gaan ook elkaar en hun
omgeving goed doen. Verbanden worden gezonder.
Zei Jeshu‘a al niet dat Hij was gekomen
om ons “leven en/in overvloed” te geven (Joh.10:10; NBV: “het leven in al
zijn volheid”)?!
In Romeinen 1 lezen we Paulus' analyse van waardoor het in deze wereld
vaak de verkeerde kant op gaat. De essentie daarvan is, dat mensen God niet
als God en Schepper willen zien en erkennen. Daar van uit wordt het duister
in hun hart en denken, en nemen ze verkeerde beslissingen. Door juist te
focussen op God JaHUaH Zelf, en op Zijn grootheid en liefde en je
daarover te verwonderen en je in Hem te verblijden, je aan Hem over te geven
en Hem te aanbidden, gebeurt precies het omgekeerde: het wordt licht in ons
hart en denken, en we gaan meer naar Hem luisteren en dus ook met meer
wijsheid en Liefde spreken en handelen.7
Samengevat: Dat oude Hebreeuwse werkwoord HaWaH - Léven, ademen,
er zijn - werd geschreven met drie plaatjes:
. Wat ik daarin zie, is dat het leven erom draait dat we ons
samen met anderen verwonderen over wie God JaHUaH is. En daar hebben
we alle reden toe, gezien Zijn grootheid en vooral Zijn onuitputtelijke liefde
jegens ons! Dat brengt ons tot overgave en aanbidding naar Hem toe. En daarin
ligt blijdschap en het opent voor ons de weg naar dat God ons nog méér geeft.
En ook dit Léven, dit zeer volle en eeuwige Léven, is iets wat Hij ons geeft.
Het is Zijn karakter, Zijn aard om dat te doen, zoals weergegeven in Zijn
glorierijke Naam JaHUaH. Dát is op zich al nog meer reden tot dank,
verwondering, overgave, vreugde en aanbidding!
Ja, zó mogen we altijd vóór Hem staan, met gebogen
knieën en onze handen opgeheven in blijde overgave en aanbidding.
Als ik naar dit alles kijk en het tot me door laat dringen, zeg ik dus
opnieuw: Wát een God! Zeker al onze lof en aanbidding waard! En: Ik
wil meer van dat HaWaH Léven! Dus ik ga me nog meer toeleggen op
die relatie met Hem, die verwondering, blijde overgave en aanbidding!
Hallelu JaHUaH !
Noten
1 |
Voor meer achtergrond informatie over deze glorierijke
Naam van God, JaHUaH, zie: André H. Roosma, ‘De wonderbare en
liefelijke Naam van de God Die er was, Die er is, en Die er zijn zal’ , uitgebreide Accede!/Hallelu-JaH! studie (ca. 90 p.), juli 2009. |
2 |
Dit schrift ging vooraf aan het Paleo-Hebreeuwse
schrift, dat voorafging aan het Aramese schrift dat we kennen uit de
Bijbelboeken van het Eerste Testament zo die aan ons ziijn overgeleverd.
Het wordt wel (Oud) West-Semitisch genoemd, omdat het stamt uit de tijd van
Abraham, toen de West-Semitische talen (waaronder Hebreeuws en Aramees) nog
niet uit elkaar gegroeid waren. Het schrift is bekend uit gravures in rotsen
en tekeningen op potscherven in het gebied waar Abraham en Israel in die
tijd verblijf gehouden hebben: van Syrië tot Egypte, de Sinaï en Israël.
Ik mocht ontdekken dat het in origine een plaatjes-schrift is (pictografisch
schrift) en van veel plaatjes ontdekken welke associaties men in die tijd
erbij had. Voor meer informatie, zie: André H. Roosma, ‘Een introductie op mijn onderzoek betreffende
het West-Semitische en Paleo-Hebreeuwse schrift - gebruikt door de
Aartsvaders, Mozes en de koningen van Israël’ Hallelu-JaH! werkdocument, maart
2024. en: ‘De geschreven taal van Abraham, Mozes en David –
Pictografische wortels en basisnoties in de structuur van het vroeg-Bijbelse
schrift’ Hallelu-JaH! werkdocument over
het oude (West-)Semitische en Paleo-Hebreeuwse schrift, januari 2011 (22 sept. 2014; 122 p.). |
3 |
Zie bijvoorbeeld: ‘Leven, veiligheid en verbondenheid in blijde aanbidding, uit de hand van
God’ , kort (1 A4) Hallelu-JaH! web-artikel over de Bijbelse Godsnaam in het oude
Semitische schrift, 26 januari 2011. Zie ook:
- Aah!, of:
Wow! – je verwonderen en verheugen als essentiële
vaardigheid, 10 sept. 2012. In een onderzoek van Melanie Rudd, Kathleen D. Vohs en Jennifer Aaker:
‘Awe Expands People’s Perception of Time, Alters Decision
Making, and Enhances Well-Being’ (Psychological Science 23, Oct. 2012; p.1130-36) is gebleken
dat ontzag of geïmponeerd-zijn – de “Aah!”
ervaring van verwondering – een zeer positieve werking op ons
denken en waarnemen heeft, zelfs sterker dan die van gelukkig-zijn. De afgelopen week werd ik geattendeerd op een ander, iets
recenter (vervolg-) onderzoek van Melanie Rudd et al, ‘Inspired to Create: Awe Enhances Openness to Learning and the Desire for
Experiential Creation’ (Melanie Rudd, Christian Hildebrand, Kathleen D.
Vohs; Journal of Marketing Research, Sage 2018); de titel zegt het:
door verwondering (de ‘Aah’-ervaring) komen we meer open te staan om nieuwe
dingen te leren en worden we creatiever! Ook in het vinden van oplossingen
voor alledaagse zaken. Komt, laten we aanbidden! |
4 |
God is Liefde, zegt de Bijbel (1 Johannes 4:16;
vgl. Joh.3:16). Het is niet zó, dat Hij wel eens lief doet (maar morgen
zou kunnen besluiten dat even niet te doen, omdat zijn hoofd er dan niet naar
staat of zo). Nee, Hij is Liefde, nu en altijd. Hij heeft het bewezen,
ook al kostte het hem álles. En wanneer u misschien zegt, ja, maar ..., dan
raad ik u aan het boek van Wilkin van de Kamp te lezen: God is Liefde,
Punt!, Vrij Zijn, Aalten, 2021; ISBN 978 94 90254 86 5. Of ga bijvoorbeeld
naar een Vaderhartschool, of een Ellel week Brug van je hoofd naar je
hart. Mijn vrouw en ik deden dat, de laatste twee jaar, en we raakten nóg
meer onder de indruk van Gods grote Liefde, voor iedereen en ook voor onszelf
persoonlijk! |
5 |
Zie Romeinen 2:4; en ook: ‘Wat God JaHUaH over Zichzelf zegt’, 14 januari
2012, en: ‘Het Karakter van
God — חסד
ואמת - chesed we ’emet - genade en
waarheid’, 3 maart 2013. |
6 |
Ook bij Israël was de liefde die God van hen vroeg,
niet meer dan een reactie op Zijn liefde, waarin Hij hen uit Egypte gered had -
Deuteronomium 4:37; zie ook Jes.63:9; Hos.11:4; Jer.31:3, waar staat:
“Van verre is JaHUaH mij verschenen: Ja, Ik heb u liefgehad met
eeuwige liefde, daarom heb Ik u getrokken in goedertierenheid.” |
7 |
We komen dan in essentie terecht bij wat ik beschreef
in ‘De veelzeggende Naam van God (26) - De
יראת יהוה - jir’at JaHUaH’,
18 feb. 2024 |
Natuurlijk is de Jad aan het begin van de
heerlijke Godsnaam ook grammaticaal te interpreteren als dat hij van de
werkwoordstam HaWaH de derde persoon enkelvoud maakt: HIJ Leeft!
HIJ is De Bron van alle Leven! Zonder Hem is er geen leven!
Om verder te lezen
Wilkin van de Kamp, God is Liefde Punt!, Vrij
Zijn, Aalten, 2021; ISBN 978 94 90254 86 5.
Wilkin van de Kamp, Live in Love - de open armen
theologie van Jezus, Vrij Zijn, Aalten, 2019, ISBN 978 94 90254 81 0.
Wilkin van de Kamp, De muizenval - Gods invasie in
de wereld, Vrij Zijn, Aalten, 2024?; ISBN 978 94 90254 94 0.
Judson Cornwall, Aanbidding – Het antwoord van
de gelovige aan God, Stg De Bron, Dalfsen, 1989; ISBN: 90 72961 01 3
(eerdere uigave: Gideon, Hoornaar, 1984; ISBN: 90 6067
324 7; vertaling, door J.M. Overweel, van: Let us worship, Bridge
(USA), 1983).
Judson Cornwall, Laat ons prijzen, Gazon, Den
Haag (NL), ongedateerd; ISBN: 90 64420 18 1 (vertaling
van: Let us praise).
Judson Cornwall & Michael S.B. Reid, Wiens liefde
is het eigenlijk?, Sharon, Waddinxveen (NL), 199x; ISBN 1 871 367 25 5
(vertaling van: Whose love is it anyway?, Sharon,
Pilgrims Hatch Brentwood Essex GB, 1991; ISBN 1 871367 13 1 / 978 1 871367 13
3).
Jos Douma, Jezus aanbidden – De glorie van Christus, Kok, Kampen, 2008;
ISBN 90 435 1274 5.
Ruth Myers, Gen dag zonder aanbidding –
31-dagen-boek voor omgang met God, Navigator Boeken, Driebergen, 2001;
ISBN 90 70656 48 5 (vertaling, door Ralph van der Aa,
van: 31 days of praise, Multnomah, Sisters, Oregon USA).
Michael W. Smith, Wendy Lee Nentwig, Aanbidding,
Medema, Vaassen, 2003; ISBN 90 6353 407 8 (vertaling
door Bert de Jong, van Worship, J Countryman/Thomas Nelson, TN USA,
2001).
John Piper, Jezus zien en ervaren – en intens
van Hem genieten, Gideon, Hoornaar (NL), 2003; ISBN: 90 6067 976 8 (vertaling, door An Molenaar, van: Seeing and Savouring
Jesus Christ, Crossway / Good News Publ., Wheaton, 2001).
John Piper, Vechten voor vreugde, Het Zoeklicht,
Doorn (NL), 2006; ISBN: 978 90 64510 91 5 (vertaling,
door D. van der Schaaf, van: When I Don't Desire God, Crossway Books, Wheaton (IL, USA), 2004;
ISBN: 1 58134 652 2).
John Piper, Verlangen naar God, De Banier, Utrecht (NL), 2005;
ISBN: 90 336 0458 2 (vertaling van:
Desiring God, Multnomah, 2003, ISBN: 1590521196).
|