De veelzeggende Naam van God (8)Gods dierbare Naam kennen en aanroepen,
en de gevolgen daarvan
André H. Roosma 16 dec. 2014
Een dezer dagen las ik Psalm 91 weer eens. Mijn oog viel op wat in vers
14-15 staat, in samenhang met Jo’el 2: 32 en wat ik daar onlangs in
deze serie over zei onder de titel: Behoudenis
in het aanroepen van de Naam.1
14 „Omdat hij Mij
zeer bemint, spreekt God, zal Ik hem uithelpen; Ik zal hem op een hoogte
stellen, want hij kent Mijn Naam.” 15 „Hij zal Mij aanroepen, en Ik zal
hem verhoren; in de benauwdheid zal Ik bij hem zijn. Ik zal er hem
uittrekken, en zal hem verheerlijken.”
De logica hier is uitermate eenvoudig. Wanneer we God liefhebben en Gods
Naam kennen, weten we dat het Zijn wil of wens is om bij ons te zijn. Als
Zijn Liefde ons geraakt heeft en we daaraan toegeven, is er die relatie en
zijn we verzekerd van Gods hulp. In de nood hoeven we dan geen uitgebreide
gebeden te bidden. Hem aanroepen (bij voorkeur bij Zijn Naam: JaHUaH)
is voldoende. Hij zal ons dan verhoren en er zijn. De basis is dat
we Hem liefhebben omdat Hij ons eerst zo enorm liefheeft. Zijn Naam kennen
en Hem aanroepen – dat is: belijden dat Hij IS en dat we ons bestaan en
onze vreugde vinden in Hem – is dan alles wat we hoeven te doen.
Hierom lees ik graag de Psalmen – vooral die, waarin Zijn Naam
voorkomt, zoals deze Psalm 91. Hij begint al zo mooi:
1 „Die in de
schuilplaats van de Allerhoogste is gezeten, die zal overnachten in de
schaduw van de Almachtige.” 2 „Ik zal tot JaHUaH zeggen: Mijn
Toevlucht en mijn Burg! mijn God, op Wie ik vertrouw!”
In vers 1 is “de Almachtige” in het
Hebreeuws Shaddai. De betekenis Almachtige is gerelateerd aan de
interpretatie van Shaddai in samenhang met het werkwoord shadad
- vernietigen, verwoesten. Maar we kunnen Shaddai ook zien als de
eerste persoon, bezittelijke vorm van shad - borst, boezem. Wat een
koesterende moederborst is voor een baby – een liefdevolle bron
van warmte, gerustheid, dorstlessing en voeding –, dat wil God ook voor
ons zijn.2 Die noties van kracht én van veiligheid zien we terug
in de rest van dit vers en in vers 2.
En hierom draag ik ook met blijdschap m’n Tsitsit, waarin Zijn Naam
is verweven. Die herinnert me elke dag weer aan de aanwezigheid van
JaHUaH. Hij is er, dus Hij is bij je en helpt je!
Hallelu JaHUaH !
Noten
1 |
De namen in de Bijbel hebben betekenis. Daarom
translitereer ik ze zorgvuldig, zodat ze herkenbaar blijven. Vooral de
glorierijke Naam van God geef ik hier zo goed mogelijk weer vanuit het oudste
Hebreeuwse origineel. Voor meer achtergrond informatie zie:- ‘De wonderbare en liefelijke Naam van de God Die er was, Die er is, en Die
er zijn zal’
, uitgebreide Accede!/Hallelu-JaH! studie (ca. 90 p.), juli 2009.
- ‘„IK BEN met u!” – Leven
vanuit de belofte van Gods heerlijke Naam’
, Accede! / Immanuel levensstijl web-artikel, nov.
2010. - ‘Leven, veiligheid en verbondenheid in blijde
aanbidding, uit de hand van God’,
Hallelu-JaH! webartikel, januari 2011.
Meer op de artikelen-pagina. |
2 |
Zie ook:
deel (19) in deze serie De veelzeggende Naam van God: Wat is de betekenis van de Naam אֵל שַׁדַּי -
’El Shaddai ?, 27 april 2020. |
Vorige artikelen in deze serie ‘De veelzeggende Naam van God’: ‘(1) Zijn Aanwezigheid in de door Salomo gebouwde tempel’; ‘(2) Om overal bekend te maken, en niet te verzwijgen!’; ‘(3) De namen van mensen die verwezen naar de grote Naam’; ‘(4) Gods glorierijke Naam יהוה - JaHUaH
aanroepen; waar staat dat in de Bijbel?’; ‘(5) De betekenis van Gods glorierijke
Naam יהוה - JaHUaH’; ‘(6) Behoudenis in het aanroepen van de
Naam’; ‘(7) de Lofzangen van Mariam en
Channah’.
Een ander recent verschenen artikel: ‘Psalm 34 - een loflied aan JaHUaH !’.
|