Het huwelijksverbond in de Bijbel
(12) – een tweetal Bijbelgedeelten in perspectief
André H. Roosma 3 februari 2013
Tot nu toe heb ik in deze serie diverse aspecten bekeken van het
huwelijksverbond waarin Jezus de Gezalfde, oftewel Jeshu‘ah Ha-Mashiach, met Zijn Bruid onderweg is. Hier wil ik een aantal Bijbelgedeelten kort even in dát licht
bekijken. (De vertaling die ik hier hanteer is sterk
geïnspireerd op de Herziene Staten Vertaling (HSV).)
Het eerste Bijbel-gedeelte dat ik met u wil bekijken gaat over het
begin van Jezus’ tijd van bediening toen Hij op deze aarde was. We
vinden het in het begin van het Evangelie van Jahu-chanan (bij ons beter bekend onder de Grieks-Latijnse verbastering van zijn naam:
Johannes; in het Hebreeuws betekent zijn naam: JaHUaH (God JaHU) is
genadig (chanan)).
1 En op de derde dag
was er een bruiloft te Kana in Galilea; en de moeder van Jezus was daar.
2 En Jezus was ook voor de bruiloft uitgenodigd,
en Zijn discipelen.
3 En toen er een tekort aan wijn ontstond, zei de
moeder van Jezus tegen Hem: Zij hebben geen wijn meer.
4 Jezus zei tegen haar: Vrouw, wat heb Ik met u te
doen? Mijn uur is nog niet gekomen.
5 Zijn moeder zei tegen de dienaars: Wat Hij ook
tegen u zal zeggen, doe het.
6 En daar waren zes stenen watervaten neergezet,
volgens het reinigingsgebruik van de Joden, elk met een inhoud van twee of
drie metreten.
7 Jezus zei tegen hen: Vul de watervaten met water.
En zij vulden ze tot aan de rand.
8 En Hij zei tegen hen: Schep er nu iets uit en
breng het naar de ceremoniemeester; en zij brachten het.
9 Toen nu de ceremoniemeester het water geproefd
had, dat wijn geworden was – hij wist niet waar de wijn vandaan kwam,
maar de dienaars die het water geschept hadden, wisten het – riep
de ceremoniemeester de bruidegom.
10 En hij zei tegen hem: Iedereen zet eerst de
goede wijn voor, en wanneer men er goed van gedronken heeft, daarna de
mindere; u hebt de goede wijn tot nu bewaard.
11 Dit heeft Jezus gedaan als begin van de
tekenen, te Kana in Galilea, en Hij heeft Zijn heerlijkheid geopenbaard;
en Zijn discipelen geloofden in Hem.
Jahu-chanan (Johannes) 2: 1-11
Bij dit Bijbel-gegeelte heb ik me vaak afgevragd: waarom is dit nu het
eerste wonder dat Jezus deed: water in wijn veranderen?
Gelukkig bevat het gedeelte zelf enkele belangrijke sleutels die ons het
antwoord op die vraag helpen vinden.
In de studies tot nu toe hebben we gezien dat Jezus het huwelijk en de
huwelijkssluiting ziet als iets dat zeer vreugdevol mag zijn. Dat zien we
ook hier. Als dan halverwege de wijn op raakt (wellicht
omdat er veel meer gasten waren gekomen dan verwacht was), weet Maria
blijkbaar intuïtief dat Jezus daar mogelijk wel iets aan kon en wilde
doen. Zodoende geeft ze Jezus dus een hint. Het is opvallend, hoe Jezus daarop reageert. Ten eerste maakt Hij duidelijk,
dat Hij die hint niet nodig heeft. En Hij zegt erbij: Mijn uur is nog niet gekomen. Dit zijn veelzeggende woorden.
Want telkens wanneer Jezus het had over ‘Mijn uur’ (Grieks: ουπω ηκει
η ωρα μου - andere
vertalingen ook wel: Mijn tijd(stip)), of wanneer Johannes spreekt over
‘Zijn uur’ (o.a. Joh.7:30; 8:20; 13:1),
dan refereert dat altijd naar het uur van Zijn kruisiging en verzoenend
sterven.1 Daar, tijdens die bruiloft is Jezus dus in gedachten bij Zijn
Bruid, en hoe Hij haar vrij gaat kopen met Zijn bloed. Even later is het dan ook opvallend, welke vaten Hij laat gebruiken: dat
waren de reinigingsvaten. Die stonden er aan het begin van het feest, gevuld
met water, om mensen hun handen en vooral hun voeten ritueel ermee te reinigen
alvorens ze deel konden hebben aan het bruiloftsfeest. De wijn, die symbool
staat voor Zijn bloed van verzoening en reiniging, maakte Jezus in
reinigingsvaten. Zo liet Hij heel dit gebeuren heenwijzen naar Zijn grote
Bruiloft, en naar ‘Zijn uur’, waarop Hij Zijn Bruid vrijkocht
om helemaal de Zijne te worden. Als gevolg van Zijn ingreep was er weer grote
vreugde op dit bruiloftsfeest, zoals wij ons nu al mogen verheugen op het
Grote Bruiloftsfeest dat in aantocht is... In dát licht is het wel heel mooi dat dit wonder het begin van
Jezus’ bediening hier op aarde markeerde.2
Het tweede gedeelte dat ik onder uw aandacht wil brengen is een gelijkenis
die Jezus uitspreekt aangaande het moment dat Hij – de mensen-Zoon
(ο υιος του
ανθρωπου / בַ֥ר
אֱנָ֖שׁ) – als Grote
Bruidegom terug zal komen (vgl. Mat.24:44).
1 Dan zal het
Koninkrijk der hemelen gelijk zijn aan tien meisjes, die hun lampen namen en
op weg gingen, de bruidegom tegemoet.
2 Vijf van hen waren wijs en vijf waren dwaas.
3 Zij die dwaas waren, namen wel hun lampen maar
geen olie met zich mee.
4 De wijzen namen met hun lampen ook olie mee in
hun kruikjes.
5 Toen de bruidegom uitbleef, werden zij allen
slaperig en vielen in slaap.
6 En te middernacht klonk er een geroep:
Zie, de bruidegom komt, ga naar buiten, hem tegemoet!
7 Toen stonden al die meisjes op en maakten hun
lampen in orde.
8 De dwazen zeiden tegen de wijzen: Geef ons van
uw olie, want onze lampen gaan uit.
9 Maar de wijzen antwoordden: In geen geval,
anders is er misschien niet genoeg voor ons en u. Ga liever naar de verkopers
en koop olie voor uzelf.
10 Toen zij weggingen om olie te kopen, kwam de
bruidegom; en zij die gereed waren, gingen met hem naar binnen naar de
bruiloft, en de deur werd gesloten.
11 Later kwamen ook de andere meisjes, die zeiden:
Heer, heer, doe ons open!
12 Hij antwoordde en zei: Voorwaar, ik zeg u:
ik ken u niet.
13 Wees dan waakzaam, want u weet de dag en ook
het uur niet waarop de Zoon des mensen komen zal.
Mattit-Jahu (Mattheus) 25: 1-13
Jezus zet hier wijze tegenover dwaze meisjes. Dat thema, wijs versus
dwaas, is een bekend Bijbels thema. ‘Wijs’ staat daarbij voor:
letten op wat God wil, met Hem leven, Hem eren; ‘dwaas’ is: God
ontkennen, Hem niet als God willen erkennen en eren (vergelijk ook Romeinen 1: 16-32). De centrale boodschap van deze
gelijkenis is dat we goed voorbereid moeten zijn. Het gaat niet om het
enthousiasme van het moment, maar om de voorbereiding. Het gebeurde
vaak, dat het bericht dat de bruidegom in aantocht was, hem al ver
vooruit snelde, zodat het relatief lang duurde voor hij er ook echt was. Dat
is iets wat alle meisjes konden weten. Arie-Jan Mulder schrijft hierover:
„De verstandige meisjes bedenken, voordat ze de
deur uitgaan, dat de dingen soms anders gaan dan je verwacht. Deze
meisjes lijken te denken vanuit het gezichtspunt van de bruidegom:
hoe zal de tocht gaan, hoe lang kan dat duren, loopt het misschien uit, zodat
ze daar rekening mee moeten houden? En ze bereiden zich daarop voor door extra
olie mee te nemen. / Je zou kunnen zeggen: de vijf onnadenkende meisjes
gingen voor het plezier (en misten dat uiteindelijk). De vijf
nadenkende meisjes gingen voor de bruidegom (en hadden uiteindelijk
het plezier).”3 Opvallend is dat Jezus, de Bruidegom, aan het eind tegen de dwaze meisjes
zegt dat Hij hen niet kent. De wijze meisjes hadden, in tegenstelling tot
deze dwaze, wel een persoonlijke band met Hem ontwikkeld.
Deze waren op afstand gebleven.
Bent u ook onder de indruk geraakt van Jezus / Jeshu‘ah, Die geweldige Bruidegom Die zo Zijn bloed gegeven
heeft om ons vrij te kopen? Bent u ook een persoonlijke band met Hem aan het
ontwikkelen? En wilt u ook graag meedoen in de voorbereidingen voor
Zijn terugkomst? Bij Hem bent u meer dan welkom!
Hallelu JaH !
Voetnoten
1 |
Het Griekse: ωρα
μου - ora mou - ‘Mijn uur’ doet mij
sterk denken aan het Griekse δωρα
μου - dora mou - ‘Mijn offerande’,
onder meer in de Septuagint tekst van Numeri 28:2. En dat er sprake is van
een ‘gezette tijd’ doet natuurlijk denken aan het Hebreeuwse woord
מוֹעֵד -
Mo‘éd - Feestdag – met name gebruikt voor de dagen
van Pesach - het feest waarop door elk gezin een lam werd geslacht
en men de bevrijding vanuit de slavernij in Egypte vierde, Jom Kippur -
de Grote Verzoendag, en dergelijke. |
2 |
Tim Keller heeft over dit Bijbelgedelte ook een
inspirerende preek gehouden – een aanrader als u Engels kunt
verstaan: ‘The Lord of the
Wine’ (en ook de moeite waard in dit verband: ‘The True
Bridegroom’). |
3 |
Arie-Jan Mulder, ‘Tien meisjes’,
Opwekking Magazine, Nr. 573, Stichting Opwekking, Febr. 2013, p.6-8.
Zie ook: Arie-Jan Mulder, De gelijkenissen van Jezus – kiezen voor
het koninkrijk, De Lepelaar, Purmerend, 2012. |
 |
Zie ook: Gene Edwards, The Divine Romance,
Tyndale House Publ., USA, 1993; ISBN: 0842310924. In dit boek beschrijft Edwards de wereldgeschiedenis als een soort
kosmische roman rond Gods toewerken naar de grote Bruiloft van Het Lam, door
heel de Bijbel heen. Bijzonder inspirerend om eens zó de Bijbel te
lezen en zó naar de wereldgeschiedenis te kijken!
Hiervoor gepubliceerde artikelen in deze serie Het huwelijksverbond in de Bijbel zijn: (1) – Het begin (1 dec. 2012); (2) – Afbeelding van de relatie tussen
God en Zijn volk (5 dec. 2012); (3) – Hoe God Zijn Bruid voor Zich
wint (10 dec. 2012); (4) – De oude Bijbelse huwelijkssluiting
in twee stappen (13 dec. 2012); (5) – Gods verbondssluiting met
Israël (15 dec. 2012); (6) – Het nieuwe verbond als
hartsrelatie (18 dec. 2012); (7) – Jozef en Maria
(23 dec. 2012); (8) – Jezus komt juist in onze nacht
(28 dec. 2012); (9) – Het Sinaï-Verbond als schets
van het Verbond in Christus
(3 jan. 2013); (10) – Gods intense liefde voor Zijn
Bruid, en haar reactie van ontrouw
(7 jan. 2013); (11) – Gods doel met de mens
(19 jan. 2013).
|