Het huwelijksverbond in de Bijbel (7) - Jozef en Maria
André H. Roosma 23 december 2012
Sommigen van u, lezers, hebben zich wellicht afgevraagd: waarom begint die
André Roosma nu in de adventstijd een artikelenserie over het huwelijk?
Ik vroeg me dat zelf in eerste instantie ook af. En toch wist ik me ook geleid
het te doen. En inmiddels zie ik wel een aantal lijnen – ook naar
die komst van Jezus, Gods eigen Zoon, ruim tweeduizend jaar terug, hier op
aarde. Eén van die lijnen heeft betrekking op Zijn aardse ouders, Jozef en
Maria. In deel (4) in deze serie
behandelde ik de twee stappen waaruit het huwelijk in de Bijbelse tijd
bestond. Van daaruit begrijpen we iets beter wat er bedoeld wordt, waar in
onze vertalingen staat dat Maria met Jozef ‘ondertrouwd’ was.
De ’e(i)rusin-fase van hun
huwelijkssluiting was gepasseerd. Jozef had Maria en haar ouders de grote
vraag gesteld, en zij en haar ouders waren akkoord gegaan. Maria behoorde
aan Jozef toe, maar de nissu’in-fase van de huwelijkssluiting
was er nog niet. En het was dus nog niet de tijd voor hen om gemeenschap met
elkaar te hebben.
En dát is dan het moment waarop God als het ware gewacht heeft.
Maria is nog maagd. Als God door Zijn Heilige Geest haar nú bevrucht,
is het wonder overduidelijk: een vrouw die overduidelijk nog maagd is
(dit werd in de bruidsnacht bij de nissu’in
viering gecheckt) en die toch in verwachting is...
Ook is Maria door haar al zeker gestelde huwelijk (verbond!) verzekerd van een beschermende echtgenoot en van een
vader voor Jezus, wanneer Die geboren zal worden. Dit zo te zien, verhoogt bij mij het ontzag voor God, Die alles zó
minutieus uitgedacht en gepland heeft. Zóveel oog voor de kleinste
details... Zoveel begrip voor ons menselijk onbegrip en zelfs voor ons bijna
aangeboren wantrouwen...
De geboorte van Jezus Christus gebeurde zó:
Terwijl zijn moeder Maria ondertrouwd was met Jozef, bleek zij, voordat zij
gingen samenwonen, zwanger te zijn uit de Heilige Geest. Omdat Jozef, haar
man, rechtschapen was en haar niet in opspraak wilde brengen [namelijk als bij de eerste huwelijksnacht zou blijken
dat ze geen maagd meer was], was hij van plan in stilte van haar te
scheiden. Toen die overweging bij hem opkwam, zie, een engel van JaHUaH
verscheen hem in de droom en zei: Jozef, zoon van David, schroom niet Maria,
uw vrouw, tot u te nemen, want wat in haar verwekt is, is uit de heilige Geest.
Zij zal een zoon baren en gij zult Hem de naam Jezus [Jéshu‘a = Hij zal redden, of Jeshu‘ah = Redding of Jahu-shu‘a = JaHUaH
redt!1] geven. Want Hij is het die Zijn volk zal redden van hun
zonden. Dit alles is gebeurd, zodat vervuld zou worden wat JaHUaH door
de profeet gesproken heeft, toen Hij zei: Zie, de maagd zal zwanger worden en
een zoon baren, en men zal Hem de naam Immanuel geven, die betekent: God met
ons.2 Toen Jozef uit zijn slaap ontwaakt was, deed hij, zoals de engel
van JaHUaH hem bevolen had en hij nam zijn vrouw tot zich [i.e. hij ging ook de tweede, de nissu’in-fase
van de huwelijkssluiting met haar in]. Mattit-Jahu (Mattheus) 1: 18-24
Van Jozef vroeg dit wel geloof. Hij ging wel de huwelijksnacht in met een
vrouw die al in verwachting was. Maar toch mocht hij daar duidelijk
vaststellen dat Maria nog maagd was; dat ze nog nooit met enige man
gemeenschap had gehad. God vroeg geloof, maar Hij gaf ook bevestiging. Ik
denk dat Jozef zich toch nog wel een beetje verwonderd zal hebben... Ik merk dat dit vaak een patroon is in Gods handelen. God zet een eerste
stap. Dan vraagt Hij van ons geloof om onze stap te zetten. Doen we dat,
dan laat Hij merken dat Hij het echt was Die ons leidde. Dit is het avontuur van het leven met God. Maria en Jozef gingen dat avontuur. Het was soms niet gemakkelijk. Het bracht hen onder andere vlak voor
Jezus’ geboorte in Bethlechem – de plaats waar Jezus geboren
moest worden, maar waar het ook erg druk was, zo rond het Bazuinen- en
Loofhuttenfeest (de waarschijnlijke tijd van Jezus’
geboorte). In de buurt van Bethlechem weidden een groep Levitische
herders hun speciale schapen en lammeren: dieren die bestemd waren voor de
offerdienst in het nabijgelegen Jeruzalem. Deze herders zouden niet alleen de
gebruikelijke offerlammeren bezien, maar ook het Grote Pesach-Lam, en
Hem eer bewijzen! Wat betreft dat hun avontuur met God niet altijd gemakkelijk was, kunnen
we bijvoorbeeld ook denken aan de vlucht van Maria en Jozef met Jezus
naar Egypte, kort na het bezoek van de wijzen of magiërs uit het oosten.
Maar ook daarin was God er met Zijn voorzienigheid. Die magiërs hadden
Gods verhaal aan Maria en Jozef overduidelijk bevestigd,
én ze hadden hen rijkdommen gegeven waarmee die verre reis te maken
was.
Hallelu JaH !
Voetnoten
Wist u overigens, dat de naam van Maria in deze context
zeer veelbetekenend is? In de Griekse grondtekst heet zij ΜΑΡΙΑΜ - Mariam. In de oude
Semitische tekens, waarvan ook de Griekse letters afgeleid waren, was dit
(van rechts naar links geschreven):     . Hier staat: MaR ( ) - Semitisch
voor Hoogste of God (of: MAR -   - de overvloed ( ) van de prominente ( ) God ( ))
gaf (voorzag in; ) een moeder ( ; ’ém of ’am). Zij belichaamde Gods
voorziening in een moeder voor Jezus. Ze had deze mooie naam enigszins
gemeen met Miriam, de oudere zus van Mozes. Ook via haar bemiddeling tegenover
de Egyptische prinses voorzag God in een goede moeder voor Mozes (nl. zijn eigen moeder), om hem te voeden en op te voeden
tot hij ca. 4 à 5 jaar was. Naar aanleiding van de latere rebellie van Miriam tegen Mozes (zie Numeri 12) is binnen het Jodendom haar naam en het
woord ‘miriam’ in het algemeen later gaan staan voor
‘rebellie’, en hebben ze dit teken van Maria’s naam niet
gesnapt.
Hiervoor gepubliceerde artikelen in deze serie Het huwelijksverbond in de Bijbel zijn: (1) – Het begin (1 dec. 2012); (2) – Afbeelding van de relatie tussen
God en Zijn volk (5 dec. 2012); (3) – Hoe God Zijn Bruid voor Zich
wint (10 dec. 2012); (4) – De oude Bijbelse huwelijkssluiting
in twee stappen (13 dec. 2012); (5) – Gods verbondssluiting met
Israël (15 dec. 2012); (6) – Het nieuwe verbond als
hartsrelatie (18 dec. 2012).
De volgende artikelen in deze serie zijn: (8) – Jezus komt juist in onze nacht
(28 dec. 2012); (9) – Het Sinaï-Verbond als schets
van het Verbond in Christus
(3 jan. 2013); (10) – Gods intense liefde voor Zijn
Bruid, en haar reactie van ontrouw
(7 jan. 2013); (11) – Gods doel met de mens
(19 jan. 2013); (12) – een tweetal Bijbelgedeelten in
perspectief (3 feb. 2013).
|