Het huwelijksverbond in de Bijbel (2) -
afbeelding van de relatie tussen God en Zijn volk
André H. Roosma 5 december 2012
Wat opvalt wanneer men de Bijbel in korte tijd van voor tot achter
helemaal doorleest, is het grote aantal keren dat God daarin het
huwelijk gebruikt als afbeelding van, of als metafoor voor, de relatie
tussen Hem en Zijn volk.
Het begint in Genesis 1 en 2, waar God de mens - Adam - naar Zijn eigen
voorbeeld schept met een verlangen naar een partner als gelijke tegenover
hem, en dat verlangen inlost door de schepping van Eva (Chuah).
We zijn geschapen naar Gods beeld, en daar hoort ook het verlangen naar een
levenspartner bij.1
We zien het in de gelijkenis tussen de oude ceremonie van het vinden van
een huwelijkspartner tot en met de huwelijkssluiting, en Gods weg met
het jonge volk Israël dat Hij wegvoert uit Egypte om hen tot een God te
zijn in het land Kanaän, terwijl zij God daar tot een bijzonder volk
van priesters zullen zijn. De verbondssluiting bij de Sinaï betrof
in feite een soort huwelijksverbond, waar beide partners elkaar voor altijd
trouw beloofden.2
We zien het vervolgens in de woorden die profeten namens God tot het volk
Israël spreken, wanneer het volk zich van God afgewend heeft, om andere
goden na te lopen (afgoden die in feite geen goden zijn
en hen in geen enkel opzicht goed konden doen of goed gedaan hadden).
In Zijn verontwaardiging daarover hanteert God woorden als ontrouw,
hoereren, overspel, zich in wellust overgeven aan andere
minnaars, en dergelijke. Hij was trouw gebleven aan het
huwelijksverbond van de Sinaï, maar zij niet.3
We zien het in de poëtische literatuur in de Bijbel, zoals het
Hooglied.4
In het Nieuwe Testament valt het op, dat de bediening van Jezus begint
met het creëren van wijn uit water, tijdens een huwelijksfeest (zie Johannes 2: 1-11). Jezus zag Zichzelf als Bruidegom,
Die kwam om Zich aan Zijn Bruid te verbinden (zie bijv.
Mattheus 9: 15). In gelijkenissen vergeleek Hij de komst van Zijn
Koninkrijk met een grote bruiloft (Mattheus 22, 25). Ook in Zijn hogepriesterlijk gebed in Johannes 17 valt het op hoe Jezus
huwelijkstaal gebruikt. Hij spreekt onder andere over het één
zijn van Zijn volgelingen met Hemzelf. En veel van wat Hij instelt grijpt
terug op, of is een diepere vervulling van wat God ongeveer 15 eeuwen
daarvoor met het volk Israël had gedaan toen Hij hen verloste uit hun
slavernij in Egypte en bij de Sinaï een liefdesverbond met hen sloot.
Zelfs Zijn dood aan een kruis, als onschuldig Lam van God geslacht voor onze
zonden, is iets waar het oude Pesach-feest al naar verwees.5
In de brief van Paulus aan de gemeente in Efeze valt ook zijn gebruik van
de huwelijks-metafoor op. De eerste drie hoofdstukken gaan erover hoe
God in onbeschrijfelijke liefde de gemeente als Zijn Bruid voor Zich
gewonnen heeft, onder meer door haar heel grote geschenken te geven.
In de latere hoofdstukken stelt Paulus Jezus als Bruidegom ten voorbeeld aan
gehuwde mannen, waar het gaat over hoe ze hun vrouw lief moeten hebben.
En vrouwen krijgen ook de relatie van de Gemeente als Bruid tegenover Jezus
ten voorbeeld gesteld.
In het boek Openbaringen van Johannes, tenslotte, eindigt de geschiedenis
van deze wereld met de Grote Bruiloft van het Lam van God.
Jezus wordt daar als grote Bruidegom in uitbundige vreugde verenigd met Zijn
Bruid, de wereldwijde Gemeente van alle eeuwen, die zich goed voorbereid
heeft, en zich voor Hem versierd heeft met een stralend witte jurk van reine,
God welgevallige daden en geheiligde levens (zie
Openbaringen 19, 21: 2-27; 22: 17).
Hallelu JaH !
Voetnoten
1 |
Zie het vorige artikel in deze serie: Het huwelijksverbond in de Bijbel (1) -
Het begin. |
2 |
Deze gelijkenis is zeer treffend; zie o.m.
Ezechiël 16: 6-14.
In volgende artikelen hoop ik hierop nog uitgebreid terug te komen. |
3 |
De boeken van de profeten Hoshea‘ en Ezechiël
zijn hiervan de duidelijkste voorbeelden, maar ook bij Ezra (bijv. 10: 2) en
Jirme-Jahu/Jeremia (bijv. 3: 9, 20) komen we dit tegen. |
4 |
In de kerkgeschiedenis is het Hooglied vaak versmald
tot een metafoor van Christus en Zijn Bruid, terwijl het oorspronkelijk
geschreven is aangaande een menselijke bruidegom (mogelijk koning Salomo)
en zijn bruid. De metafoor en verwijzing naar Christus en Zij Bruid is
er echter wel degelijk ook in dit practige boek. |
5 |
Ik hoop hier in volgende delen nog op terug te komen;
zie ook de artikelen-serie over Pesach:
‘(1) God scheidt de Zijnen af, bewaart hen tegen de
dood, en trekt hen uit Egypte weg’, 3 april 2012;
‘(2) God opent de weg ten leven’, 6 april 2012;
‘(3) Jashu‘ah vervult
Pesach’, 6 april 2012. |
 |
Zie ook: Gene Edwards, The Divine Romance,
Tyndale House Publ., USA, 1993; ISBN: 0842310924. In dit boek beschrijft Edwards de wereldgeschiedenis als een soort
kosmische roman rond Gods toewerken naar de grote Bruiloft van Het Lam, door
heel de Bijbel heen. Bijzonder inspirerend om eens zó de Bijbel te
lezen en zó naar de wereldgeschiedenis te kijken!
Enkele recent hiervoor gepubliceerde artikelen: Het huwelijksverbond in de Bijbel (1) -
Het begin;
- Aah!, of: Whow! – je verwonderen en verheugen als
essentiële vaardigheid; Psalm 105: 1-6 – Prijst
JaHUaH, roept Zijn Naam aan!.
De volgende artikelen in deze serie Het huwelijksverbond in de Bijbel zijn: (3) – Hoe God Zijn Bruid voor Zich
wint (10 dec. 2012); (4) – De oude Bijbelse huwelijkssluiting
in twee stappen (13 dec. 2012); (5) – Gods verbondssluiting met
Israël (15 dec. 2012); (6) – Het nieuwe verbond als
hartsrelatie (18 dec. 2012); (7) – Jozef en Maria
(23 dec. 2012); (8) – Jezus komt juist in onze nacht
(28 dec. 2012); (9) – Het Sinaï-Verbond als schets
van het Verbond in Christus
(3 jan. 2013); (10) – Gods intense liefde voor Zijn
Bruid, en haar reactie van ontrouw
(7 jan. 2013); (11) – Gods doel met de mens
(19 jan. 2013); (12) – een tweetal Bijbelgedeelten in
perspectief (3 feb. 2013).
|