De veelzeggende Naam van God (11)Het unieke ‘ZIJN’ van God – van nature
krijgen we er geen vat op!
André H. Roosma 10 jan. 2015
In een vorige aflevering had ik het over het verband van de heerlijke Naam
van God, JaHUaH, met het oude Hebreeuwse werkwoord hawah - (er)
zijn, leven, ademen, gebeuren, tot stand komen.1
Een discussie over “To be”: a puzzling verb, in de
‘Applied Linguistics’ groep van LinkedIn™, bepaalde me er
weer bij hoe bijzonder ons werkwoord zijn is. Is het u ooit
opgevallen, dat verschillende vervoegingen van dit werkwoord –
zoals: ben, is, was, waren, geweest –
totaal niet op de stam zijn lijken? Dat klopt ook, want de meeste van
deze vormen komen oorspronkelijk van een heel ander werkwoord, namelijk van
wezen (oude vorm: wesen, ook in het Duits,
en oorspronkelijk: wesan, ook bekend in het Oud-Engels), van
het Proto-Germaanse wesaną - verblijven. En de vervoeging
ben is afkomstig van het Proto-Germaanse beuną -
bestaan, groeien, worden, tot stand komen, verschijnen.
Dit is ook de oervorm van het Engelse werkwoord to be.
Ook daar zien we vervoegingen die sterk afwijken van de stamvorm. En dit
fenomeen blijkt in nog veel meer talen voor te komen. De
verschillende vormen die we in veel Europese talen nog tegenkomen,
blijken gebaseerd op maar liefst vier oude Proto-Indo-Europese
stammen.2 We hadden dus ooit meerdere werkwoorden die als het ware verward zijn
geraakt en samengevoegd in al die vervoegingen van ons huidige werkwoord
zijn.
Ik vroeg me zomaar af: zou al deze verwarring, al deze onregelmatigheid,
rond onze uitdrukking van het zijn iets te maken kunnen hebben met
het feit dat we niet echt goed vat kunnen krijgen op de diepte van het er
zijn, dat er zijn dat zijn oorsprong vindt in God en dat we
weerspiegeld zien in Zijn Naam JaHUaH...?
Alleen in Hem, dat wil zeggen: in nauwe verbondenheid met
Hem, gaan we langzamerhand iets ontdekken van dat zijn.
Het mooie is, dat dit tegelijkertijd energie en initiatief geeft én rust.
Als we in Hem Die IS verblijven, wordt ons handelen niet langer
gedicteerd door angst, door onze oude tekorten of door eisen vanuit onze
omgeving. We zijn al, dus we hoeven ons niet zonodig te profileren.
We hebben dus de ruimte om te zien waar God mee bezig is, en kunnen ons
daarbij aansluiten, net zo als Jezus dat deed.3 Het gevolg is
een rustiger leven – meer afgestemd op, en in harmonie met God.
Hallelu JaH !
Noten
1 |
De namen in de Bijbel hebben betekenis. Daarom
translitereer ik ze zorgvuldig, zodat ze herkenbaar blijven. Vooral de
glorierijke Naam van God geef ik hier zo goed mogelijk weer vanuit het oudste
Hebreeuwse origineel. Voor meer achtergrond informatie zie:- ‘De wonderbare en liefelijke Naam van de God Die er was, Die er is, en Die
er zijn zal’
, uitgebreide Accede!/Hallelu-JaH! studie (ca. 90 p.), juli 2009.
- ‘„IK BEN met u!” – Leven vanuit de belofte van Gods
heerlijke Naam’
, Accede! / Immanuel
levensstijl web-artikel, nov. 2010.
- ‘Leven, veiligheid en verbondenheid in blijde aanbidding, uit de hand van
God’,
Hallelu-JaH! webartikel, januari
2011. Meer op de artikelen-pagina.
Voor wat betreft de gebruikte transliteraties en uitspraak van deze en
andere namen zie ook: ‘Namen in de Bijbel
(1) – Inleiding’, kort Hallelu-JaH! artikel, 2014-07-18; en de rest van die
artikelen-serie. |
2 |
Die vier zijn: *es- (*h1es-; hiervan komt o.a. onze vorm zijn, maar ook het Latijnse
est), *sta- (*steh2-), *wes-
(=> wesan - verblijven, zie boven) en *bhu- (*bhuh2-;
of *bhew- - worden; hiervan: ons
ben en het Engelse to be). |
3 |
Zie Joh. 5: 19-20, 30; 8: 38; 9: 4.
Zie ook het gedicht „Ik dacht...” , op
Accede!, feb. 1995. Die rust van dat zijn in Hem vinden we door ons meer bewust te worden
van Zijn aanwezigheid. Meer hierover op de website: www.Immanuel-levensstijl.nl. |
Zie ook de blog van Patrick Tomlinson: ‘The Importance
and Value of ‘Being’’. Een citaat: “Why is this subject of ‘being’, which allows
the space for something unknown to unfold, so important? I think the key reason
is that it is central to the process of our development, as individuals,
groups, and societies. How we are able to be with ourselves individually
and collectively is fundamental to our health. ...”
Vorige artikelen in deze serie ‘De veelzeggende Naam van God’: ‘(1) Zijn Aanwezigheid in de door Salomo gebouwde tempel’; ‘(2) Om overal bekend te maken, en niet te verzwijgen!’; ‘(3) De namen van mensen die verwezen naar de grote Naam’; ‘(4) Gods glorierijke Naam יהוה - JaHUaH
aanroepen; waar staat dat in de Bijbel?’; ‘(5) De betekenis van Gods glorierijke
Naam יהוה - JaHUaH’; ‘(6) Behoudenis in het aanroepen van de
Naam’; ‘(7) de Lofzangen van Mariam en
Channah’; ‘(8)
Gods dierbare Naam kennen en aanroepen, en de gevolgen daarvan’; ‘(9) In de Bijbel krijgen belangrijke
personen een naam’; ‘(10) De ellende als er niemand is die
Gods heerlijke Naam aanroept’.
Andere recent verschenen artikelen: ‘Echt léven – Draait het christenleven om kiezen tussen
goed en kwaad?’; ‘Psalm 34 - een loflied aan JaHUaH !’.
|