Pesach God scheidt de Zijnen af,
bewaart hen tegen de dood,
en trekt hen uit Egypte weg
André H. Roosma 3 april 2012
En Mozes zei [in opdracht
van God tegen Farao]: Zo zegt JaHUaH: „te middernacht
ga Ik door het midden van Egypte. Dan zal iedere eerstgeborene in het land
Egypte sterven, van de eerstgeborene van Farao, die op zijn troon zou zitten,
tot de eerstgeborene van de slavin achter de handmolen, ook alle
eerstgeborenen van het vee. En er zal een luid gejammer zijn in het gehele
land Egypte, zoals er nooit is geweest en zoals er nooit meer zal zijn.
Maar tegen niemand van de Israëlieten zal een hond zijn tong durven
roeren, tegen mens noch dier, opdat gij weet, dat JaHUaH scheiding
maakt tussen de Egyptenaren en de Israëlieten.”
Exodus 11: 4-7
De oorspronkelijke Hebreeuwse naam van het Israëlische Paasfeest:
פסח - Pesach, intrigeerde me de afgelopen weken buitengewoon. Ik
ging dus op verkenning. Hier iets van wat ik tegenkwam.
Het woord Pesach staat in verband met
het werkwoord פסח - pásach: ‘overslaan’.
De bovenstaande tekst maakte op een of andere manier dat pásach
me ook deed denken aan נסח -
násach: ‘wegtrekken’.
Door wat Hij die nacht deed gebeuren, trok JaHUaH
Israël weg uit Egypte.2
Pesach begint echter met de letter
פ; in het oude pictografische schrift waar
ik vaak naar kijk1 is dit: : een opening. Dit klopt,
om Israël weg te trekken maakte God een opening in de gesloten linies
van de Egyptenaren.
Daar eindigt de symboliek echter niet. Het woord Pesach zit vol met verwijzingen, zo mocht ik ontdekken.
Het bloed van het geslachte Pesach-lam
werd gedaan in een ‘bekken’ of ‘schaal’, een ספ - saph (zie
Exodus 12: 22).
Van daaruit werd het aan de deurposten gestreken. De drempel en
zij-posten van een ingang werden ook wel aangeduid met dit woord ספ. Vanuit de oude symbolen is dit
begrijpelijk:  - saph: palmboom-opening, staat voor: drempel of
ingang. De palmboom staat hier model voor een stabiele, rechtop staande
paal of kolom die vaak alls deurpost werd gebruikt en de opening is de
deuropening. We herkennen hier twee van de symbolen uit het woord Pesach -   .
Die nacht zorgde het bloed aan die deurposten dat alle Israëlieten
beschermd werden tegen het doodsoordeel van God over de eerstgeborenen in
Egypte. En dat gold ook voor allen die zich bij hen gevoegd hadden, en met
hen – en vooral met hun God! – mee wilden uittrekken!
Door het geloof heeft hij [Mozes] het Pascha gehouden en het bloed doen aanbrengen,
opdat de verderver hun eerstgeborenen niet zou aanraken.
Hebreeën 11: 28
En de volgende dag moesten ze allemaal door diezelfde deuropening, langs
dat bloed, om de weg met God te gaan naar het nieuwe leven, naar het beloofde
land.
Wat een prachtige heenwijzing naar wat Jashu‘ah
(Jezus) een kleine anderhalf duizend jaar later bewerkte door Zijn vergoten
bloed... Zijn vergoten bloed was een opmaat naar Zijn overwinning over de
dood. En dat geldt voor allen die Hém willen volgen, op weg in een
nieuw leven, naar een grandioze toekomst die Hij al bereid heeft. Door Zijn vergoten bloed gered van de dood, mogen we ook met Hem op weg
gaan, ons af laten scheiden van de beperkte geneugten van ons oude
‘Egypte’ om uiteindelijk een veel mooiere erfenis te
ontvangen!
Daarom dan, laten ook wij, nu wij zo’n grote
wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons
zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die voor ons
ligt. Laat ons oog daarbij alleen gericht zijn op Jezus, de leidsman en
voleinder van het geloof, Die, om de vreugde, welke voor Hem lag, het kruis
op Zich genomen heeft, de schande niet achtende, en gezeten is aan de
rechterzijde van de troon van God.
Hebreeën 12: 1-2
Vragen ter overdenking Wat betekent bovenstaande vergelijking voor uw deelhebben aan de
avondmaalswijn, deze week? Wat zou een ‘Egypte’ kunnen zijn waar
Jashu‘ah u nog uit wil trekken? Met andere woorden: Staat u ervoor open dat Jashu‘ah
ook u afscheidt van bepaalde zaken die de mensen om u heen wellicht heel
gewoon vinden? Vergelijk het bovenstaande eens met wat David schreef in Psalm 16.
Welke parallellen ziet u?
Noten
Rolf BLS De JongHallo
Andre! Complimenten voor uw mooie website, veel juiste informatie. Toen ik bovenstaande las vroeg ik me af, wat viert u zelf, goede vrijdag,
avondmaal of Pascha op 14e Aviv, of alledrie (tongue in cheek)? Overigens om
uw vraag te beantwoorden, Egypte staat symbolisch voor zonde, waar
Israel uit moest trekken/achter moest laten en wij als geestelijk Israel
ook uit moeten komen, achter moeten laten. Hartelijke groet, Rolf De Jong
André (auteur)
Harteijk bedankt, Rolf de Jong, voor uw
complimenten. Ik vier inderdaad Pesach (het oude feest, met de
vollere invulling door het grote offer van het grote, zuivere Pesach-Lam), én het avondmaal, als manier om daar regelmatig aan te denken,
en ik vier dit gebeuren ook rustig met andere christenen
samen op wat wel ‘Goede Vrijdag’ wordt genoemd, al was het in
werkelijkheid natuurlijk op een woensdagmiddag (drie nachten en drie
dagen voor de opstanding, vroeg in de nacht na de Shabbat)...
Afgelopen voorjaar vielen de drie overigens gelukkig vrijwel samen. Mijn vraag over Egypte was wat specifieker bedoeld.
‘Zonde’ als algemene kreet kan zo enorm vaag blijven, zo totaal
los van ons concrete alledaagse leven... En het heeft vaak zo’n morele
(lees: moraliserende) invulling. Om een voorbeeld te geven: Het onszelf
verschuilen voor God kan zoiets zijn, dat we achter moeten laten.
Verschillende mensen kunnen door verschillende dingen worden
tegengehouden. De rijke jongeman uit Mattheus 19: 16-22 onderhield
álle geboden en dacht dat hij goed bezig was. Maar hij bleek een slaaf
van zijn rijkdom... In die zin heeft ieder zo zijn eigen, specifieke Egypte
om los van te komen, om helemaal achter God aan te kunnen gaan...
De vorige artikelen waren: Wie is Jezus? – over de heerlijke Naam
van Gods Zoon, en De Palmboom in de Bijbel (6) paal en palissade.
Het volgende artikel is: Pesach (2) God opent de weg ten leven
|